STADGAR OCH FORMALIA FÖR SVARTSÄTTRA SAMFÄLLIGHETSFÖRENING

Adress: Svartsättra Samfällighetsförening
Organisationsnummer: 716418-9933

Svartsättra Samfällighetsförening förvaltar ga:3, ga:4 och ga:5 och är i sin verksamhet skyldig att följa stadgar.

Tomtägareförteckningen uppdateras årligen av ordförande.

Äldre dokumentation i pappersform förvaras hos aktuel ordförande. Årsmötesprotokoll yngre än år 2019 finns sparade på USB.

STADGARNAS INNEBÖRD

Stadgarna finns att tillgå på samfällighetens hemsida. I korthet är innebörden av stadgarna följande:

Medlem i föreningen är ägare till tomt.

Fastigheternas gränser framgår av kartor tillgängliga på hemsidan. Medlemmarna blir kallade och har rätt att delta på årsstämma och har där rätt att med en röst per fastighet delta i omröstningar. Medlemmar har rätt att till årsstämma inlämna motion(er) senast under mars månad. Årsstämma hålls i maj månad. Medlemmar är skyldiga att före utsatt datum betala samfällighetsavgiften. Medlemmarna är skyldiga att följa föreningens trafikskyltar. Medlemmarna förväntas att efter förmåga delta i städningarna / pinning av vägen. Medlemmarna har möjligheten att anmäla sig för olika uppdrag i samfällighetens förvaltning.

STYRELSENS VERKSAMHET

Enligt stadgarna ska styrelsen bestå av 3 ledamöter och 2 suppleanter.

Konstituering av ny styrelse ska ske direkt efter ordinarie stämma. Meddelande om styrelsens sammansättning ska skickas till samfällighetsregistret hos Lantmäteriet.

Aktuell information för styrelsens verksamhet återfinnes i kallelser och protokoll. Styrelsen förvaltar samfälligheten i enlighet med vad som bestämts i anläggningsbesluten. Styrelsen ska i sitt arbete tillvarata medlemmarnas intressen. Frågor av villaägarkaraktär ingår inte i styrelsens ansvar.

Styrelsemöten
Ordinarie styrelsemöten hålls normalt minst 2 gånger om året.

Kallelse
Kallelsen skickas ut per mail eller post till samtliga i styrelsen.

Protokoll
Protokoll skrivs av sekreteraren och granskas av ordföranden. Protokollet skickas per mail till övriga medlemmar i styrelsen (sekreteraren).

Kassören
Räkenskapsåret omfattar tiden 1 april till 31 mars.

Firmatecknare
Styrelsen utser minst 2 firmatecknare vid konstitueringen. Dessa har befogenhet att lägga beställningar och hantera bankärenden.

Skötning av vägen
Styrelsen utser vägfogde för vägskötning.

Förrådet
Bord och bänkar finns i förrådet på midsommarängen (nyckel hos ordförande).

Hemsidan
Hemsidans adress är www.svartsattra.se
På hemsidan finns aktuell information rörande föreningen:

• styrelse och kontaktpersoner
  • karta med zonindelning
  • information för medlemmar
  • anläggningsbeslut och stadgar för föreningen

Samfällighetens web-master lägger ut aktuell information på hemsidan. Web-master redigerar innehållet efter behov. Som exempel på information kan nämnas kallelse till stämma, vårstädning, höststädning, akuta händelser m.m.